top of page

4 תנאים הכרחיים ליצירת שינוי ממשי בחיים

עודכן: 22 במרץ 2020

מרגישים שחייכם תקועים?

כל יום הוא הזדמנות נהדרת לפתוח דף חדש בחיים: להתנער מהישן, להותיר מאחור אנרגיות שליליות, לשנות, סוף סוף, הרגלים מגונים, דפוסי חשיבה מעכבים, או בקיצור להתחדש ולחולל שינוי.

העניין הוא שזה לא באמת קל כמו שזה נשמע. גם כאשר אנחנו מוצאים את הטיימינג הנכון להתחדש, הדרך אינה קלה, ואנחנו חוזרים לסורינו ונשארים עם אותם הרגלים שרצינו כל כך להיפרד מהם לשלום. כדי שתוכלו באמת לחולל שינוי, ישנם ארבעה תנאים בסיסיים הדרושים להשגת שינוי ממשי. ללא קיומם של התנאים הללו יהיה קשה ליהנות באמת מהתוצאות הרצויות.

אז הכינו דף ועט, ובואו נצא לדרך.

תנאי ראשון: מודעות

כדי לחולל שינוי צריך, קודם כל, להגדיר מה צריך להשתנות. רבים מאיתנו יכולים להרגיש שמשהו אינו עובד כשורה וגורם לנו להרגיש לא טוב, אך מתקשים להסביר לעצמינו מה זה בדיוק ה"משהו" הזה. בין אם זו קנאה שיש לנו באחרים, חוסר הסמכות שלי כהוה שגורר חוסר משמעת אצל הילדים, מחשבות טורדניות שמדאיגות ומלחיצות, התפרצויות זעם בלתי נשלטות על דברים שטותיים או תחושה כללית של חוסר סיפוק בחיים- תנאי חשוב בדרך להתחדשות הוא שימת האצבע על אותו גורם מעכב שרוצים לעבוד עליו ולהיפטר ממנו.


תנאי שני: קבלת החלטה אמיתית לפעול לקראת שינוי

זה נשמע אולי מובן מאליו, ובכל זאת נזכיר, שתנאי בסיסי להתחדשות הוא קבלת החלטה אמיתית וכנה והבעת רצון להתחדש. למה הכוונה ב"החלטה אמיתית"? להחלטה שאיננה רק תוצר של היגיון לוגי או של תהליך רציונאלי של חשיבה, אלא לכזו שגם באה מן הלב. בדיוק כפי שמערכת יחסים זוגית לא תחזיק מעמד כל עוד היא מבוססת רק על בחירה רציונאלית של בן זוג ("הוא נראה טוב", "יש לנו הרבה במשותף", "הוא מרוויח משכורת טובה"), ללא רגש אמיתי ואוהב שבא ממעמקי הלב, כך, כל עוד לא תהיה הנעה פנימית ממשית לפעול לקראת שינוי, ספק אם השינוי יתרחש. איך תדעו אם ההחלטה שלכם להשתנות מגיעה מבפנים? בדיוק כמו באהבה, כשמרגישים את זה מבפנים- פשוט יודעים!


תנאי שלישי: אמונה שיש לי יכולת להתחדש וששינוי הוא אפשרי

תהליכי שינוי אינם אפשריים ללא אמונה ממשית בשתי הנחות עבודה: הראשונה- שביכולתי להשתנות ושדברים יכולים להיראות אחרת, והשנייה- שמגיע לי לחיות טוב יותר. המדע קבע כי תאי הכבד שלנו מתחדשים מדי ארבעה שבועות, רקמות הקיבה כל שלושה ימים ותאי העין מתחדשים מדי יומיים. לפיכך, אין שום, אבל שום סיבה שבעולם, שאנחנו- הנפש/התודעה/המחשבה ודפוסי ההתנהגות שלנו- לא נשתנה גם כן. אבל חשוב לזכור: מי שרוצה לשנות הרגלים לא טובים בחייו, ובכל זאת מאמין בתוך תוכו ששינוי הוא בלתי אפשרי, יתקשה מאוד להצליח במשימה. קהילת המדענים הכירה זה מכבר באמונה ביכולת להירפא ככלי מרכזי בתהליך הריפוי, וקראה לכך "אפקט הפלצבו". לפי תיאוריה זו, האמונה של חולה כי התרופה שניתנה לו תסייע לו להירפא, היא כשלעצמה תוביל להטבה בסימפטומים, גם אם התרופה הייתה תרופת דמה ללא מרכיבים פעילים. אומרים שמחשבה בוראת מציאות, והיות שאמונה היא מחשבה שנזרעה עמוק עמוק בתודעה במשך שנים, הרי שלאמונה יש כוח רב עוד יותר לברוא את המציאות.


תנאי רביעי: בחירת הכלי המתאים לחולל שינוי

לא מספיק להיות מודעים לבעיה, לרצות לפתור אותה ולהאמין כי פתרונה הוא באמת אפשרי. כעת, יש למצוא את המסלול המדויק ביותר לעבור בדרך אל השינוי. יש מי שנגמל מסיגריות בזכות מדבקות לגמילה מהתמכרות, יש מי שמעדיף לעבור לתזונה נכונה והאחר יבחר להתנקות מרגשות ואירועי העבר, מאחר שהעישון הוא עבורו דרך לברוח מהם ולהדחיקם. כל אחד והמסלול שלו, כל אחת והנתיב שלה בדרך אל השינוי. בחרו את המתודה המתאימה לכם ביותר ולכו עם הבטן או עם הקול הפנימי כדי להיות בטוחים שהאסטרטגיה בה בחרתם היא אכן נכונה עבורכם. רשימת הטכניקות שאנחנו רואים בהן כלי נפלא לחולל שינוי הן טיפולי ריברסינג (נשימה מודעת), אימון התודעה באמצעות זריעת מחשבות שהן תועלתיות עבורינו, מיינדפולנס, טיפול פסיכותרפי, שיטת "העבודה" (של ביירון קייטי) או שיטת "המסע" (של ברנדון בייס). יחד עם זאת, קיימים מגוון כלים נוספים להיעזר בהם כדי לחולל שינוי וכל אחד צריך לאמץ לעצמו את הכלי האפקטיבי ביותר עבורו שהוא הכי מתחבר אליו.


אל תדחו למחר את מה שאפשר לעשות כבר היום. נצלו את אנרגיית ההתחדשות שמביאה איתה השנה החדשה כדי להתחיל לפעול למען השינוי הרצוי בחייכם.

לרשותנו עומדים מגוון רחב של כלים ושיטות טיפול שנועדו לאפשר לכם לחוש הטבה, ליהנות מהתחדשות ממשית ולהרגיש אנרגטיים יותר ומלאי חיים. אשמח לסייע לכם לבחור את השיטה המתאימה ביותר, מבין שיטות הטיפול שאני מציעה, ולהמליץ על שיטות נוספות שאני מכירה ומאמינה ביכולתן לסייע לכם.

bottom of page